4de leerjaar

Woensdag 21 februari stond in het teken van 'cirkels' in het 4de leerjaar.
We ondervonden dat voorwerpen omranden en werken met een touwtje nogal omslachtig werken was en niet altijd even nauwkeurig. 
We leerden dus een nieuw voorwerp kennen en hanteren: de passer.
Deze juf is alvast apetrots, want iedereen was er snel mee weg! 

  • passer0
  • passer10
  • passer11
  • passer12
  • passer13
  • passer14
  • passer15
  • passer16
  • passer17
  • passer18
  • passer19
  • passer2
  • passer20
  • passer21
  • passer22
  • passer23
  • passer24
  • passer25
  • passer26
  • passer27
  • passer28
  • passer29
  • passer3
  • passer30
  • passer31
  • passer32
  • passer33
  • passer34
  • passer35
  • passer36
  • passer37
  • passer38
  • passer4
  • passer5
  • passer6
  • passer7
  • passer8
  • passer9
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

In ons eerste werothema leerden we heel wat bij over brood. 
Wat is de geschiedenis van brood? Hoe wordt brood gemaakt?
Om het ook eens met onze eigen ogen te kunnen zien, mochten we gaan spieken bij bakkerij Decramer in Poperinge. 
Het werd een super interessante (en lekkere) uitstap! Dankjewel bakkerij Decramer! 

  • IMG_8414
  • IMG_8415
  • IMG_8416
  • IMG_8417
  • IMG_8418
  • IMG_8419
  • IMG_8421
  • IMG_8424
  • IMG_8425
  • IMG_8426
  • IMG_8428
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

In ons huidige werothema bespreken we bijzondere bouwwerken. 
Vandaag werden de leerlingen van het 4de eventjes zelf architect en ontwierpen ze eerst een brug en daarna een model van een bekend gebouw.
Ideale les, de dag na een (warm) schoolfeest! :) 

  • IMG_6788
  • IMG_6789
  • IMG_6790
  • IMG_6791
  • IMG_6792
  • IMG_6795
  • IMG_6798
  • IMG_6799
  • IMG_6800
  • IMG_6801
  • IMG_6802

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Elke week wordt er uitgekeken naar het laatste lesuurtje op donderdag, dan staat er namelijk hoekenwerk op het programma.
Deze keer zitten er ook 3 STEM-activiteiten in het aanbod, een schot in de roos zo blijkt. 

  • IMG_5956
  • IMG_5957
  • IMG_5958
  • IMG_5959
  • IMG_5960
  • IMG_5961
  • IMG_6011
  • IMG_6012
  • IMG_6013
  • IMG_6014
  • IMG_6015
  • IMG_6016
  • IMG_6017
  • IMG_6144
  • IMG_6146
  • IMG_6148
  • IMG_6149
  • IMG_6150
  • IMG_6447
  • IMG_6448
  • IMG_6449
  • IMG_6451
  • IMG_6452
  • IMG_6454
  • IMG_6457
  • IMG_6458

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

In ons huidige werothema 'de lente' bespraken we ook de berm. Het blijkt een thuis te zijn voor heel wat planten en dieren. 
Met een bingo in de hand, gingen we op speurtocht in de bermen. Het was een fijne, boeiende leerwandeling! 

  • IMG_0033
  • IMG_0056
  • IMG_0059
  • IMG_0062
  • IMG_0085
  • IMG_0308
  • IMG_0310
  • IMG_0317
  • IMG_0323
  • IMG_6461
  • IMG_6463
  • IMG_6464
  • IMG_6468
  • IMG_6470
  • IMG_6473
  • IMG_6474

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Het vierde mocht de finale van Whizzkids spelen in Walibi. We waren al super fier op voorhand, het was een hele prestatie om bij de 10 beste over te blijven, maar we gingen er gaan lopen met de 2de prijs!!! Knap staaltje programmeerwerk en teamwork van de leerlingen van de klas. Jammer van de regen op het einde van de dag, maar dat kon de pret niet bederven. 

Alsof één dagje pretpark niet genoeg was, hadden we nog de schoolreis te gaan.
Wat hebben wij genoten! Vele angsten werden overwonnen.  Eén ding is zeker: de sfeer is top in onze klas! Laat die laatste weken maar komen, wij zijn er klaar voor! 



Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

De leerlingen van het 4de gingen aan de slag met Lego Wedo. 
Eerst mochten ze vrij experimenteren en daarna kregen ze de opdracht om iets uit te vinden. Geniet mee van hun creatieve ideetjes! 



Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Naar jaarlijkse gewoonte spenderen we in het 4de een volledige dag aan het thema 'bouwsels'. Ook dit jaar was dit een schot in de roos.

  • hoekenwerkbouwsels0
  • hoekenwerkbouwsels1
  • hoekenwerkbouwsels10
  • hoekenwerkbouwsels11
  • hoekenwerkbouwsels12
  • hoekenwerkbouwsels13
  • hoekenwerkbouwsels14
  • hoekenwerkbouwsels15
  • hoekenwerkbouwsels16
  • hoekenwerkbouwsels17
  • hoekenwerkbouwsels18
  • hoekenwerkbouwsels19
  • hoekenwerkbouwsels2
  • hoekenwerkbouwsels20
  • hoekenwerkbouwsels21
  • hoekenwerkbouwsels22
  • hoekenwerkbouwsels23
  • hoekenwerkbouwsels3
  • hoekenwerkbouwsels4
  • hoekenwerkbouwsels5
  • hoekenwerkbouwsels6
  • hoekenwerkbouwsels7
  • hoekenwerkbouwsels8
  • hoekenwerkbouwsels9
 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
  • spelendleren0
  • spelendleren1
  • spelendleren10
  • spelendleren11
  • spelendleren12
  • spelendleren13
  • spelendleren14
  • spelendleren15
  • spelendleren2
  • spelendleren3
  • spelendleren4
  • spelendleren5
  • spelendleren6
  • spelendleren7
  • spelendleren8
  • spelendleren9

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Maandagnamiddag kregen de leerlingen van het 3de en 4de leerjaar samen les.
Omdat 39 leerlingen toch een redelijk grote groep is, trokken we naar de familiekapel

We startten met een gruwelijk enge muzische les 
- We bekeken een monsterlijk filmpje
- We leerden een gruwelijk eng dansje


- We knutselden enkele knotsgekke wasknijpermonsters 

  • beeld0
  • beeld1
  • beeld2
  • beeld3
  • beeld4
  • beeld5
  • beeld6
  • beeld7
  • beeld8


Na de speeltijd deden we iets helemaal anders.
We leerden de eerste stapjes van het programmeren. Iedereen kon op zijn eigen tempo en niveau online programmeren. 

  • code0
  • code1
  • code10
  • code2
  • code3
  • code4
  • code5
  • code6
  • code7
  • code8
  • code9

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Neen, dit zijn geen foto's van een muzische les.
We maakten in de les wiskunde een 'deelballon'. Een opgeblazen vriendje dat ons de stappen bij het cijferend delen helpt onthouden.

  • ballon0
  • ballon1
  • ballon2
  • ballon3
  • ballon4
  • ballon5
  • ballon6
  • ballon7
  • ballon8

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Na het beschouwen van 'Rosas danst Rosas', gingen de leerlingen van het 4de zelf aan het werk. Kijk je mee?

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Leerstof inoefenen is toch zoveel fijner als je het in een spel giet!
Tijdens ons derde contractwerk van dit schooljaar werden blaadjes met oefeningen overboord gekieperd en gingen we al spelend aan de slag.
Al gehoord van Breukosaurus Rex? Of Rioolratten? Misschien speelde je al het grote hoofdrekenspel? Of werkwoorden Jenga? Programmeren met Scratch mocht ook niet ontbreken. Of wat dacht je van een verhaal verzinnen met de verhaaldobbelstenen?
In het 4de werd alvast naarstig (en véél!) geoefend! 

  • B2AC1224-178E-430F-BB5A-51C2D269A244
  • IMG_4892
  • IMG_4893
  • IMG_4894
  • IMG_4895
  • IMG_4896
  • IMG_4897
  • IMG_4898
  • IMG_4899
  • IMG_5119
  • IMG_5121
  • IMG_5122
  • IMG_5123
  • IMG_5126

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Ons huidige werothema is zeer theoretisch. We leren namelijk veel over ons (zeer ingewikkelde) land België. Gelukkig kunnen we een deel van de leerstof spelend inoefenen! 

  • IMG_3729
  • IMG_3730
  • IMG_3731
  • IMG_3732
  • IMG_3733
  • IMG_3734
  • IMG_3735
  • IMG_3770
  • IMG_3771
  • IMG_3772
  • IMG_3773
  • IMG_3774
  • IMG_3775
  • IMG_3776
  • IMG_3777
  • IMG_3778
  • IMG_3784
  • IMG_3785
  • IMG_3786
  • IMG_3787
  • IMG_3788
  • IMG_3789
  • IMG_3790
  • IMG_3791
  • IMG_3792
  • IMG_3793


Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

In ons huidig thema van Nederlands staan wereldrecords centraal. Dat wilden we toch wel eens zelf proberen!
We zochten enkele 'kinderrecords' op online en probeerden deze te verbreken. Het lukte! 
- 15 minuten héén en wéér springen
- 15 minuten balanceren op één been
- meer dan 100 potloden vasthouden in één hand
- zo snel mogelijk 20 legoblokjes stapelen (in een hoek van 90 graden) met één hand 
De strijd was soms hevig, gelukkig was er steeds een strenge (maar rechtvaardige) jury in de buurt. Goed gedaan jongens en meisjes! 

  • IMG_5084
  • IMG_5085
  • IMG_5086
  • IMG_5087
  • IMG_5088
  • IMG_5089
  • IMG_5090
  • IMG_5091
  • IMG_5092
  • IMG_5095
  • IMG_5096
  • IMG_5097
  • IMG_5098
  • IMG_5099
  • IMG_5100

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

De leerlingen van het 4de leerden tekenen op muziek. 
Eerst werden er verschillende kunstwerken beschouwd en toen mochten ze zelfstandig aan het werk. 
Na afloop werden de werkjes per lied samen gelegd. We vonden veel gelijkenissen!

  • Klanken worden vaak vertaald in kleuren.
  • Het ritme wordt weergegeven door opeenvolging van vormen die soms herhaald worden. Dat is bijvoorbeeld heel duidelijk bij Mondriaan.
  • Kronkelende en draaiende lijnen voeren je mee door het beeld (en door de muziek).
  • De sfeer en gevoel worden weergeven door kleuren, maar ook door vormen.

  • IMG_3798
  • IMG_3801
  • IMG_3802
  • IMG_3803
  • IMG_3804
  • IMG_3805
  • IMG_3806
  • IMG_3807
  • IMG_3808
  • IMG_3809
  • IMG_3810
  • IMG_3811
  • IMG_3812
  • IMG_3814
  • IMG_3815
  • IMG_3816
  • IMG_3817
  • IMG_3818
  • IMG_3819
  • IMG_3820
  • IMG_3821

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Ons thema 'mode' is ten einde. Dat vroeg om een modeshow met zelfgemaakte creaties!
Aanschouw de designeres en modellen van 4La. 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Er wordt hard gewerkt in het vierde, maar er is ook voldoende tijd over voor ontspanning.
Kijk je mee hoe we tot rust komen door het zoeken in de zoekboeken? Hoe we leren samenwerken door het spelen van 'Legomasters'? 

  • IMG_3682
  • IMG_3683
  • IMG_3684
  • IMG_3686
  • IMG_3687
  • IMG_3688
  • IMG_3698
  • IMG_3699
  • IMG_3700
  • IMG_3701
  • IMG_3736
  • IMG_3737
  • IMG_3738
  • IMG_3739
  • IMG_3740
  • IMG_3741
  • IMG_3743
  • IMG_3744
  • IMG_3745
  • IMG_3746
  • IMG_3747

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

In het vierde werkten we een ganse week rond poëzie. 
Na al dat lezen/luisteren/kijken, gingen we zelf aan de slag. We kozen een leuk bestaand gedichtje en maakten er een filmpje van.
Kijk je mee naar onze 'stripgedichten'? 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

De leerlingen van het 4de leerjaar mochten voor het eerst werken met de laptops op school.
Eerst mochten ze het nieuwe thema Nederlands verkennen met de boeiende ontdekplaat (en grappige filmpjes). 
Daarna gingen ze creatief aan de slag en mochten ze hun eigen bladwijzer ontwerpen.
Dat smaakt naar meer!

  • IMG_3578
  • IMG_3579
  • IMG_3580
  • IMG_3581
  • IMG_3582

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Vandaag kwam Guido van Whizzkids langs in het 4de leerjaar.
Door deel te nemen aan de thematische qwhizzkids met de klas, vielen we in de prijzen. Elisa won 4 tickets voor Technopolis en als klascadeau kregen we een leuk Smartgame cadeau. Vandaag maakten we (toevallig) ook al de volgende qwhizzkids, benieuwd of we opnieuw in de prijzen zullen vallen! smile
Ondertussen zijn we ook nog steeds heel enthousiast bezig met de echte Whizzkidswedstrijd en wordt er flink geoefend in de klas.

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Van 5 tot 15 oktober is er opnieuw de 'week van de fairtrade'.
De leerlingen van het 4de leerjaar kennen er alvast alles van! Na alle theorie, volgde vandaag een proefmoment en mochten ze in de andere klassen wat uitleg gaan geven over 'fairtrade'.

  • CA9BA0C8-EB4A-446A-98C5-D08F54CA8752
  • IMG_3612
  • IMG_3615
  • IMG_3616
  • IMG_3617
  • IMG_3618
  • IMG_3620
  • IMG_3622
  • IMG_3624
  • IMG_3625

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
  • spelendleren0
  • spelendleren1
  • spelendleren10
  • spelendleren11
  • spelendleren12
  • spelendleren13
  • spelendleren2
  • spelendleren3
  • spelendleren4
  • spelendleren5
  • spelendleren6
  • spelendleren7
  • spelendleren8
  • spelendleren9

Ook de leerstof breuken werd zo veel vlotter geoefend:

  • breuken0
  • breuken1
  • breuken2
  • breuken3
  • breuken4
  • breuken5
  • breuken6
  • breuken7
  • breuken8

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Het vierde leerjaar trok voor het eerst dit schooljaar naar de Vlamertingse bib.
Ze kozen zorgvuldig 2 soorten boeken en kunnen weer een maandje verder. 

  • IMG_3549
  • IMG_3550
  • IMG_3551
  • IMG_3552
  • IMG_3553
  • IMG_3554
  • IMG_3556

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

De leerlingen van het 4de organiseerden hun eerste verjaardagsfeestje. het werd een leuk samenzijn met leuke spelletjes en lekker eten. Goed gedaan! 

  • feestje10
  • feestje11
  • feestje12
  • feestje13
  • feestje14
  • feestje15
  • feestje16

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Om ons thema verkeer af te sluiten, werd alles nog eens ingeoefend op een speelse manier.
Spelen EN leren, dat werd warm onthaald door de leerlingen! 

  • IMG_3535
  • IMG_3536
  • IMG_3538
  • IMG_3539
  • IMG_3540
  • IMG_3541
  • IMG_3542
  • IMG_3544
  • IMG_3545
  • IMG_3546
  • IMG_3547
  • IMG_3548
  • IMG_3558
  • IMG_3559
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

We speelden een heel speciaal soort toneel.

  • toneel0
  • toneel1
  • toneel2


Het kleine zusje van Thibault kwam op bezoek. 

  • zusje0
  • zusje1
  • zusje10
  • zusje11
  • zusje12
  • zusje13
  • zusje2
  • zusje3
  • zusje4
  • zusje5
  • zusje6
  • zusje7
  • zusje8
  • zusje9

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Vandaag mochten we niet alleen onze fietsvaardigheid oefenen, maar leerden we ook om onze fiets muzisch in te zetten. Een 'fietstastische' dag! 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Onze nieuwe thema godsdienst (= levensadem) werd op een speelse manier ingezet. 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Voor de sint terug naar het warme Spanje vertrok, liet hij nog wat lekkers achter in de klas.
We gingen er meteen mee aan de slag. Wie kon het langste woord maken? 
De winnaar werd: 'badmintonpluimpje'

De lego, die we ook kregen van de sint, werd ook al veelvuldig gebruikt. Wat vinden jullie van de legoversie van de juf? 

  • IMG_4168
  • IMG_4169
  • IMG_4170
  • IMG_4171
  • IMG_4172
  • IMG_4174
  • IMG_4175
  • IMG_4176
  • IMG_4177
  • IMG_4222

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
Hospitaalstraat 13, Vlamertinge 057 209 760